Allmänt
Voffsweden.se säljer varor via internet till privatpersoner och företag i Sverige med person- eller organisationsnummer. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år. Produkterna som vi säljer kan användas i Sverige och de har en svensk manual eller bruksanvisning när produkten så kräver det, antingen i fysisk eller digital form. Sedvanliga garantier lämnas på produkter där garanti är tillämpligt och eventuella garantier är giltiga i Sverige och endast för förstahandsköpare. Mer information finns i respektive produkts bruksanvisning.
Beställning
Beställning görs på vår hemsida Voffsweden.se Läs gärna vår hjälpguide Så handlar du. Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att ringa kundservice på tel 076-2095755 eller mejla info@voffsweden.se. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och personnummer registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vi förbehåller oss rätten att korrigera ordrar om leverans av någon anledning inte kan ske, och om du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dina ordrar och leverera dem i ett paket.
Priser och produktbilder
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer, beroende på vilka produkter ni köper eftersom frakten är baserad på vikten.
Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.
Voffsweden.se reserverar sig för eventuella fel i pris- och produktinformation eller i övrigt på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter förbehålls Voffsweden.se rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar. Inga ändringar sker efter godkänd order, er order blir godkänd efter kassan i samband med att vi lämnar er en orderbekräftelse.
Personuppgifter
I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du vår integritetspolicy gällande personuppgifter vilken du hittar via denna länk, Integritetspolicy Därmed godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt GDPR (dataskyddsförordningen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta gärna vår kundservice så hjälper vi dig.
Informationen du lämnar om dig själv används av Voffsweden.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas till tredje part. Voffsweden.se använder uppgifter från kundregistret för utskick om våra produkter. Du får vårt nyhetsbrev när du går igenom kassan, du kan även prenumerera på vårt nyhetsbrev när du registrerar dig som kund. Du kan när som helst avbryta din prenumeration, antingen via länken i nyhetsbrevet eller genom att kontakta vår kundservice.
Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller där kunden har betalningsanmärkningar.
Copyright
Allt innehåll på Voffsweden.se, dvs. text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp och digitala nedladdningar, tillhör Voffsweden.se eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.
Frakt och leverans
Voffsweden.se hanterar normalt din order inom ett dygn (helgfria vardagar) från beställning fram tills dess att varan lämnar vårt lager, förutsatt att vi har varan i lager. Våra olika fraktalternativ tar normalt 1-2 vardagar att nå fram efter att det skickats från vårt lager. När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som levererar din order inom utsatt tid för valt fraktsätt. Voffsweden.se kan inte lämna någon förseningsgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkt eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt.
Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Posten med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.
På våra Hundkojor, Katthus och Hönshus varierar leveranstid baserat på om vi har många beställningar, detta informeras isåfall på hemsidan.
Betalning
I kassan kan du välja mellan betalsätten faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning.
Voffsweden.se har rätt att göra en kreditkontroll där så krävs för att kunna bevilja kredittid. Som kund förbinder du dig att betala inom utsatt tid för valt betalsätt. Betalning efter förfallodatum kan leda till dröjsmålsavgifter och ränta.
Företagsfaktura
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Ångerrätt och retur
Vid eventuell retur vid öppet köp vill vi att du går igenom vårt returformulär som du hittar här.
Som kund (privatperson) har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan tills du skickat in returförfrågan via vårt returformulär. En förutsättning för att kunna returnera är dock att varan är oanvänd och oskadad. Ni har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas ovårdat. Om varan inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning.
Efter du skickat in din returförfrågan via vårt returformulär kommer vi inom kort att svara om den är godkänd eller inte. Vid godkänd returförfrågan kan du skicka tillbaka varan/varorna till oss och skriva att det gäller en retur och ange ditt ordernummer på emballaget. Tänk på att du alltid står för risken vid transport. Vi skickar inte ut retursedel, vid ångrade köp är det ni som kund som betalar och ordnar med returen till oss. Tänk på att returer inte kan skickas som postförskott.
Om något skulle hända med varan trots att den emballerats på tillfredsställande sätt, är det fraktbolaget som är ersättningsskyldigt. Returen är godkänd först när vi har kontrollerat varan.
Vi meddelar alltid när vi fått varan i retur och vid godkänd retur skapas en återbetalning genom vår samarbetspartner Svea Ekonomi.
Gäller det exempelvis byte av storlek så är det samma tillvägagångssätt. Gå igenom vårt returformulär och lägg en ny order på vår hemsida antingen innan eller efter ni fått er återbetalning utskickad, det är upp till er.
Företagskunder innefattar inte ångerrätt.
Ej uthämtade paket & Pallar
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan. Vi förbehåller oss även rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej mottagna pallar (returfrakt, lagerhantering, expeditionskostnad etc).
Reklamation
Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice. Beskriv felet så utförligt som möjligt. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten. Att göra en reklamation innebär att du kontaktar oss och berättar att du inte är nöjd med en vara som du har köpt. Du berättar också varför du inte är nöjd. En reklamationsprocess är oftast väldigt enkel, men kan även vara komplicerad, ta kontakt med vår kundservice så hjälper vi dig på bästa sätt. En synlig skada på emballage ska anmälas samma dag, en dold skada ska anmälas senast den 7:e dagen, dag 1 är då ni mottagit paketet eller pallen. Anmälan görs med bilder via mejl.
Tänk på det här
För att du ska kunna reklamera varan ska felet vara ursprungligt, det vill säga det ska ha funnits när du fick varan.
Normalt slitage faller inte in under ursprungliga fel, och du får inte heller själv ha orsakat felet.
Dina rättigheter vid fel på vara
Om det visar sig vara ett ursprungligt fel kan du ha rätt att:
- Få varan reparerad (avhjälpande)
- Få en likvärdig, felfri vara (omleverans)
- Få avdrag på priset
- Häva köpet
- Hålla inne med betalningen
- Få skadestånd
Du kan inte ställa alla krav på samma gång. Vi har i regel rätt att försöka laga den defekta varan, eller skicka en ny vara. Som konsument kan du alltså inte kräva en hävning och pengarna tillbaka direkt, utan vi måste först ges möjlighet att åtgärda felet.
Det är viktigt att du kontaktar oss och berättar om felet så snart som möjligt. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det har skett i rätt tid.
Det är alltid du som måste kunna visa att varan faktiskt är felaktig. Under de första sex månaderna efter köpet av en vara är det vi som säljare som ska bevisa att felet inte fanns från början. När det har gått mer än sex månader måste du kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.
Vid en godkänd reklamation har konsumenten rätt att få tillbaka samtliga kostnader och kan även kräva ersättning för andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, som exempelvis returfrakt. Konsumenten måste dock alltid minska sin skada.
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: http://www.arn.se/
Box 174, 10123 Stockholm
ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/
EU ODR: http://ec.europa.eu/odr
“Inget köp är avslutat förrän du som kund är helt nöjd. När du handlar hos Voffsweden.se kan du alltid känna dig trygg.”